Patrimoine culturel

 

  • Lucie LAMBRECHT et Marie-Sophie DE CLIPPELE ont contribué un article pour la publication anglaise "ART ANTIQUITY AND LAW", Volume XXI, Issue 2, juillet 2016, portant le titre:  "Enforceability of Vesting Laws: Proceedings before the Belgian courts".

 

  • Lucie LAMBRECHT est l'auteur du chapitre belge du "The Art Collecting Legal Handbook”, publié par Thomson Reuters, sous la direction de Bruno Boesch et Massimo Sterpi, mai 2013. Voyez aussi  la rescension par Henry Bounameaux dans le quotidien L’Echo du 25 septembre 2013 à propos de l’ouvrage “ The Art Collecting Legal Handbook” (lien à L'Echohttp://www.lecho.be/r/t/1/id/9403105). La seconde version de ce manuel du droit de l'art, entièrement mise à jour et révisée, a été lancée à Art Basel en juin 2016. L'introduction excellente de la nouvelle édition est rédigée par Marc Spiegler, Director Général de Art Basel.

 

  • Marie-Sophie DE CLIPPELE et Lucie LAMBRECHT, "Art Law & Balances. Increased Protection of Cultural Heritage Law vs. Private Ownership: Towards Clash or Balance?", International Journal of Cultural Property (2015), volume 22, issue 2-3, pp. 259-278 (http://journals.cambridge.org/repo_A99ifOIDtfSWHo) (Abstrait: Private ownership and cultural heritage protection are two interests in continuing tension. The traditional conception of property right is based on an absolute individual right to the peaceful enjoyment of possessions. However, interference in this right may restrict its exercise and impose charges on the owner, such as classification measures and conservation easements. This paper formulates a hypothesis about an increased protection of cultural heritage along with that of private ownership. Against the background of a complex constitutional allocation of cultural powers, Belgian law provides a pertinent illustration of this development. At the one hand, Belgian governments have been adopting more extensive legislation protecting cultural heritage. On the other hand, Belgian courts, traditionally reluctant to recognize any compensation right when the protective measure only restricts the ownership, gradually appear to undertake a more thorough analysis of the fair balance between the conflicting interests, notably in favor of the owner. The authors gauge the merits of a new model of cultural heritage protection.)

 

  • M.-S. DE CLIPPELE, « Quand l’équilibre devient art – Le Conseil de l’Europe et la balance des intérêts des propriétaires et de la collectivité en matière de patrimoine culturel », R.T.D.H.¸2014/3, pp. 913-936.

 

  • M.-S. DE CLIPPELE, "Quand l’art ouvre la voie au droit : le Palais Stoclet", Journal des Tribunaux, 26 janvier 2013 - N° 6506, p. 49.

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